Nijl- en tempeltrip 5,
Sound & Lightshow Abu Simbel

Dit was de eerste 'high tea'. Wij waren ongeveer de eersten dus heerlijk rustig. De high tea begint om 5 uur en tot half 6 kun je dan gratis kopjes thee of koffie halen, alsmede zoete en hartige hapjes. De ober die de bardienst had herkende me en dat resulteerde weer in ook na half 6 nog een koffie, resp. thee en hapjes. Ook werd er voor ons een asbak gehaald om buiten in de rotanstoeltjes te roken. Helaas is ook de bar/dansvloer rookvrij. Maar goed, alles is op te lossen, zo blijkt maar weer. Deze asbak heb ik meegenomen toen we naar de kamers teruggingen en dat werd mijn 'naast de deur asbak', voor mijn sigaretjes bij de kopjes capuccino in de morgen. Uiteraard ook voor de bierenpilsjes en andere drankjes die op die plek genuttigd werden.

Mijn plekkie bij de hut

Na het bewonderen van de zonsondergang werden we gebeld door de gids, Mahmud, die ons begeleidde naar de Sound & Light show. Hij had zitplaatsen op de voorste rij geregeld en stelde de koptelefoons in op Engels, aangezien de meerderheid Spaanstalig was werd de show in het Spaans gedaan. Maar dit is een goed uitgekiend iets, de muziek hoor je dan normaal terwijl de vertaling de taal die door de luidsprekers komt overstemt. Het was weer mooi, ook al weet je dan ongeveer wat er komt, het blijft mooi en interessant.

Sound & Light Ramses Tempel

Na afloop ging de gids met ons mee terug naar de boot, het was inmiddels tijd voor het diner. Helaas waren de winkeltjes op het pleintje dicht, de kinders hadden eigenlijk een rababa willen kopen, een Nubische variant op een mandoline. Verderop zijn we er ook geen meer tegengekomen, dat komt een volgende keer dan wel weer. Het diner was weer zoals ik gewend was, uitmuntend. Wederom herkenning van de staf, met de hartelijke welkommen van dien.

Sound & Light Nefertari Tempel

Deze keer heb ik de dvd van de Sound & Lightshow gekocht, het is best een mooie show en er schijnen nog archeologische zaken op te staan. Leuk ook om te copieren voor mensen die er ook geweest zijn, zoals Denise en Margaret bijvoorbeeld. Ik ga ook nog proberen om van deze dvd foto's te maken van de schilderingen in de tempel, zoals gezegd mag je daar zelf geen foto's maken, maar op die dvd staan wel foto's.

Die avond zijn we op een redelijk tijdstip gaan slapen, de volgende morgen was de onvergetelijke fotosessie waar je Abu Simbel vanaf de boot kunt zien, met Conquest of Paradise van Vangelis om het geheel nog dramatischer te maken.

Het tempelcomplex vanaf de boot gezien

Ik heb mijn wekker gezet en was zelfs voor de wekker afging al wakker. Tussen dit spektakel en de volgende stop Kas Ibrahim lag nog een paar uur varen, die heb ik wakker doorgebracht. Om 11 uur belde de gids of ik naar boven wilde komen voor een uitleg, natuurlijk wilde ik dat, later kwamen de kinders ook naar boven en kregen we nog meer verhalen van de gids te horen.

De tempel van Ramses II

De tempel van Nefertari

Het blijft fascineren, ook al was dit de tweede keer, wederom kreeg ik kippevel, wat in de temperaturen van deze tijd niet zo gemakkelijk voorkomt. Hoe hebben ze het in godesnaam ooit voor elkaar gekregen en hoe bijzonder dat de wereld de handen in elkaar heeft geslagen om deze complexen steen voor steen af te breken en ruim 60 meter hoger weer op te bouwen.

Na de fotosessie namen we afscheid van Abu Simbel en voeren we richting Kasr Ibrahim. Onderweg passeerden we wederom de Kreeftskeerkring, nu over water.

Voor de bouw van de Hoge Dam was Kasr Ibrahim een berg waar diverse heersers hun bouwwerken hebben geplaats. Deze berg was namelijk een goede observatieplek om de boten (de waterkaravanen uit die tijd) met goederen uit Zuid-Nubie, het huidige Noord-Soedan in de gaten te houden en uiteraard ook om aanvallen uit het zuiden via de Nijl te kunnen ontdekken. Dit is een complex met bouwwerken in lagen. Er zijn hier inscripites gevonden uit de tijd van de Farao´s van de 17e dynastie, de Ptomolomenen, de Romeinen, de Kopten en de Mameluken. De berg was 75 meter hoog en het enige complex dat niet verplaatst is. Nu ligt de top van de berg als een eiland in het Nassermeer.

Kasr Ibrahim nu, vanwege de lage waterstand duidelijk hoger
middenin rechts is een donker puntje, iets naast die bikinimevrouw, het mausoleum

Aangezien deze site nog steeds onderzocht wordt mag je er niet aan land. Eenmaal per jaar mogen archeologen twee maanden op het eiland opgravingen doen, waarbij ze dan op een nabijgelegen eiland een tijdelijk tentenkamp maken omdat op het eiland zelf niet overnacht mag worden, wellicht om te voorkomen dat er archeologische vondsten verdwijnen.
De bovenste resten zijn van een citadel uit de 6e eeuw na C., door de Kopten aangelegd. De citadel had een houten dak, dat is inmiddels vergaan, maar je kunt in de muren bovenin nog steeds de gaten aanschouwen van de draagbalken. Ook is er een tempelachtig iets te zien, rechts achterin.
Men vind er echter ook Romeinse invloeden, de resten van de muren van een Ptolomees fort, en ook zijn door schuin naar beneden te graven tombes ontdekt waar men een granieten stella heeft gevonden die nu in Aswan in een museum staat. Grappig is dat deze berg dus al eeuwenlang gebruikt is, denkelijk vanwege de strategische ligging. Aan de rechterkant ligt op de top van een berg het mausoleum van een Mamalukse heerser, ook dit is niet te bezoeken vanwege doorgaande opgravingen.

Lokale vissers, het hoofd beschermd door lappen, het was heet op het meer

`Kasr Ibrahim of ook Qasr lbrim genoemd ligt ongeveer 50km ten noorden van Abu Simbel. Hier vindt men de ruine van het oude fort van Qasr lbrim, de Romeinse Primis. Zijn locatie maakte het het meest strategische punt in Nubië. In het begin van de 16e eeuw werd het fort door Bosnische huurlingen gebruikt, oorspronkelijk uitgezonden door Sultan Selim I om Nubie te veroveren. In 1812 werd het overgenomen door de vluchtende Mamaluken, maar het werd heroverd en vernietigd door Ibrahim Pasha later dat jaar. Een aantal historische vondsten zijn voor de lagergelegen delen onder water kwamen te staan gered en overgebracht naar de site van New Sabua`

Volgens een andere bron zouden er zeker 6 tempels op Kasr Ibrim hebben gestaan, zowel als een Romeins fort. Aldus de Faronische, Romeinse, Christelijke en Arabisch/Nubische periodes overspannend. Het was het laatste bolwerk van heidendom in Nubië. Eens konden touristen de site bezoeken, maar schade door boten en voetstappen in de voornamelijk uit kleistenen bestaande ruïnes hebben er toe geleid dat de Egyptische Antiquiteitendienst besloten heeft dit te stoppen.

Vanaf Kasr Ibrahim voeren we naar mijn favoriete plekje op het Nassermeer, Gzirah Abu Otta, het katteneiland. Daar arriveerde we tijdens het diner, toen we daar aanlegden ben ik even van tafel gegaan om de poezenpopulatie daar te bekijken. Er waren een heleboel jonkies, halfvolwassen inmiddels, bijgekomen. Als gebruikelijk kregen ze weer eten van de crew die op het eiland ook hun waterpijpje zaten te roken, genietend van het feit dat ze weer mochten eten, drinken en roken.

Het meer schijnt een aardige populatie krokodillen te hebben, later mochten we ook nog kleintjes bewonderen. Regelmatig worden er nog/weer vissers het slachtoffer, kort geleden nog eentje die een beetje ging zwemmeren, schijnbaar kun je dat beter niet doen in het Nassermeer.
Helaas zijn krokodillen nogal schuw, als ze de motoren van een (cruise)schip horen dan verdwijnen ze. Inmiddels komen er te regelmatig cruiseboten op de diverse aanlegplaatsen, daar zijn ze voorgoed vertrokken en dus helaas voor mijn zoon, geen wilde krokodillen....