Nijl- en tempeltrip 12,
op het meer, de rondleiding

Na het bezoek, ondanks de kamelen een warme bezigheid, werden de kinders weer met de boot teruggevaren en kregen wij een privé-rondleiding op de boot, die zat eigenlijk niet in het programma, maar vriendjes zijn met de manager heeft zo zijn voordelen, de assistent-manager deed de tour met ons.

 
waar al het heerlijks
dagelijks geprepareerd werd

Vanuit het restaurant gingen wij naar de keuken en aanverwante ruimten, er is een koude keuken (voor de salades etc.) een warme keuken, met de ovens en fornuizen, een vleeskeuken, een viskeuken en dan als laatste, de patisserie.

Waar de taarten en gebakjes worden gefabriekt

Vanuit de keukenafdeling liepen we langs de opslagruimten, droge opslag (meel etc.), koelkamers en vrieskamer en door een gangetje waar de aardappelen, uien en dat soort producten in grote bakken stonden.

 
het hart van de boot
een warm plekje ;-)

We daalden een trap af en kwamen in de machinekamer, waar de agregaten, heetwater- en koelsystemen en weet ik wat stonden, het hart van de boot.

 
Meten is weten...............

Als je door die machinekamers loopt, want er zijn er diversen, er wordt bijvoorbeeld ook water uit de Nijl gefilterd voor toiletten en douche etc., dan realiseer je je dat het echt een zelfvoorzienend geheel is, wat ook qua voorraden en dergelijke een goed geöliede organisatie vereist.

 

Je kunt niet even onderweg iets kopen, uiteraard krijg je ervaring, maar ik bedacht me wel dat het toch best ingewikkeld is, want je moet een week ongeveer voor een paar honderd man eten en drinken, verzorging, was, 80 man personeel enz. enz. regelen, met alles erop en eraan.

 

Na het instrumentarium en de aansturing van de boot te hebben bewonderd gingen we naar de échte besturing, de kapitein. Het was een andere kapitein dan in januari, ik hoorde dat er 3 kapiteins van deze boot zijn, allemaal familie van elkaar, want de kennis van het meer en de vaarroutes worden binnen de familie overgedragen. Er zijn er altijd 2 aan boord, die in ploegendiensten achter de instrumenten zitten. Uiteraard met radar, radio, gps en wat je ook maar nodig hebt en tegenwoordig verkrijgbaar is om veilig van A naar B te komen.

El Capitano

Lake Nasser, 6 september 2009