Sharming

Nee, geen typefoutje, ik ben een weekje onder water. Nou ja, 5 dagen om heel precies te zijn. Zeven nachten in een hotel in Sharm el Sheikh en 5 dagen duiken. Je vraagt je misschien af waarom ik dan uitgerekend in de hete tijd naar een nog heter oord ga dan Hurghada, maar dit is het seizoen van de grote scholen vissen en eveneens de grote visachtigen. En ja hoor, het is allemaal waar.

Echt goed te zien is het niet, maar het is een manta, ik was net te laat met mijn camera.....

Inmiddels heb ik een Oceanic White Tip gezien (vanaf de boot, daar wil je niet bij zwemmen, in het zuiden is er pas iemand van de boot bij gesprongen, nou, die is leeggebloed en haar been is door de haai mee naar beneden genomen!), een paar keer een Manta Ray, Eagle Rays, misschien zelfs een cownose-ray, schildpadden, scholen tonijn, trevallies (de grote vissen dus), en batfish, unicornfish, schorpioenvissen, eigenlijk te veel om op te noemen. Nog een aardigheidje, twee eieren van de Spanish Dancer, kortom, echt heel mooi.

Eieren Spanish Dancer

Overdag is de zon hier echt een koperen ploert, op de boot valt het nog wel mee, zeker als je gedoken hebt. Ik duik het liefst in mijn t-shirt, dus zonder duikpak, en dan kan het na een uurtje onder water best fris zijn als je boven water komt. Er waait uiteraard een windje op het water, en als je dan in de schaduw beneden op het duikdek staat, want eerst zorg je voor je uitrusting en dan voor jezelf...... kan je echt kippenvel krijgen. Maar na het verwisselen van tank kun je dan naar het bovendek en als je dan een tijdje in het zonnetje gaat zitten ben je zo weer lekker opgewarmd. Al snel wordt het dan te warm, het is hier echt goed heet in de zon, dan ga je weer met plezier in de schaduw zitten. Ik ben ook aardig bijgekleurd van die momenten kan ik mededelen. Eigenlijk heb ik nauwelijks echt gezond, maar je kunt duidelijk zien welke lichaamsdelen zijn geëxposeerd aan het zonnestralen.

Lastig om dolfijnen te fotograferen, maar de vinnen heb ik dan wel ;-)

De autoriteiten hier willen alle duik(ers)boten voor half 5 binnen hebben, Ras Mohammed is bijvoorbeeld een beschermd natuurgebied met een beperkt aantal vergunningen voor duikboten en als je er wilt duiken moet je ook 5 euro betalen per dag. Maar het is de moeite waard hoor, zonder meer. De varieteit aan harde koralen, maar vooral de soft corals is onbeschrijflijk bijna. In alle tinten, donkerpaars tot violet, roze, groen, geel, blauw, whatever, het is waarlijk een groot aquarium waar ik me dan bevoorrecht voel om in rond te kunnen en mogen plonzen.
's Morgens moeten we om 8 uur bij het duikcentrum zijn, er is een mogelijkheid van 3 duiken per dag, maar ik doe er gewoon 2, meer dan zat vind ik hahahahaha.
Omdat de boten weer op tijd binnen moeten zijn zijn we rond half 5, kwart voor 5 meestal weer op het duikcentrum, alwaar we bij de 'debriefing bar' dan een of meerdere koele sakarrabiertjes tot ons nemen, dan gaan douchen, omkleden, effe e-mail checken (geweldig hoor die etisalat usbmodemstick) en dan als de zon ongeveer wel onder is lekker afgekoeld naar een restaurantje. 's Avonds op tijd weer in bed, want de volgende morgen om 7 uur gaat de wekker weer.

Duidelijk zijn de withetips
Hier dan het hele beest ongeveer

De eerste dag was wel effe vervelend, ik zette mijn regulator op de tank en toen lekte mijn ademautomaat, niet keihard, maar een gestage luchtstroom. Dat betekent dan een risico van teveel lucht kwijt raken en korte duik. Niet doen dus. Ik kon de reserve regulator lenen en heb de volgende dag een regulator gehuurd, zodat ik toch kon duiken. Mijn spul is naar iemand gegaan die het na zou kijken. Sinds kort zijn de regels bij duikcentra nogal verscherpt en mogen de technici de apparatuur van clienten niet meer nakijken of aan frutselen. Maar met wat belletjes heen en weer toch een manier gevonden om het ding te laten repareren. Dus dag 3 had ik mijn eigen spul terug, de eerste trap (het deel waar de geperste lucht in komt en wordt gedistribueerd naar de diverse slangen) was van binnen compleet vernieuwd.

Jackson Reef in de Straat van Tiran

Ik gebruik nu ook veel minder lucht dan bijvoorbeeld met de laatste duiksafari in het zuiden van Egypte. Of dat nu ligt aan het feit dat er toen (alweer) gedonder was in de relatie met PV, of dat het toch heeft gelegen aan wellicht teveel lucht krijgen, het zou allemaal kunnen. Feit is wel dat ik nu duiken van een uur kan maken, wat wel zo prettig is, zeker als het zo mooi is zoals hier.

Domper was de duikdag in de Straat van Tiran. Ik heb daar jaren geleden ook gedoken en kan me eigenlijk herinneren dat het best mooie spots waren, maar de tweede duik op Gordon Reef was een deceptie. Het leek erop of de duikgidsen de weg kwijt waren, voor ons gevoel duikten we in rondjes en zoals in de briefing was aangegeven dat we de restanten van de lading van het wrak daar zouden zien (tonnen met teer die lekken), we hebben geen ton gezien. Het was ook een saaie site, weinig vissen, geen mooie koralen, en we waren met drie kwartier al weer op de boot. Dit (zoals ze later vertelden) omdat er een paar duikers waren die al door hun lucht heen waren. Maar zoals dan gebeurt zouden de andere duikers nog verder kunnen duiken tot hun lucht ook op was, maar nee, iedereen moest de boot op. Ach ja, de rest van de duiken was gewoon geweldig mooi.

Vandaag heb ik een 'vrije dag' genomen. Effe niet op de boot of onder water. Effe niet tussen de mensen. Ik vind het te warm om aan het zwembad te gaan liggen, misschien doe ik dat straks nog even, zo te zien staat er een windje.....
Het zwembad van het hotel wordt af en toe in beslag genomen door groepen egyptenaren die volledig gekleed het water in gaan en die hebben (uiteraard) hun horde van (hun onopgevoedde) schreeuwende en gillende kinderen bij zich. Daar wil ik geen last van hebben, dus als die er zijn ga ik weer lekker naar de kamer.

O ja, toen we hier aankwamen hebben we nog iets aparts meegemaakt. We hadden een superior room besteld, maar waar we naar toe gebracht werden was een gewonen kamer. De superiors waren nog niet klaar werd ons verteld, maar na de lunch konden we naar onze eigen kamer. Dus tassen/koffers niet uitgepakt, wel onze duikspullen naar het duikcentrum (annex het hotel) gebracht en ons geregistreerd om de volgende morgen zo van start te kunnen gaan.

De zonnebedden bij het zwembad van het hotel

Na de lunch werden we naar een kamer gebracht die een stuk groter was en waar we aldus onze spulletjes in de kasten hebben gelegd. De airco was niet echt fantastisch maar we kregen te horen dat de huishouding/monteur er naar zou gaan kijken. Toen we later op de avond van het diner terugkwamen was het nog broeierig heet op de kamer, in ieder geval geen temperatuur om in te slapen. Dus grrrrrrrrrr, alles weer ingepakt en verhuisd naar twee verdiepingen hoger waar de airco het wel deed, nou ja, ook niet meteen, maar na wat gepruts van de housekeeping mannetjes dan toch wel. Het is zelfs zo koel dat we echt met een deken moeten slapen, want dat ding bijstellen op minder koud gaan we ons maar niet aan wagen. Als je de airco uitdoet is de temperatuur snel weer hoger.
Kortom, we hadden binnen 12 uur 3 kamers, volgens mij wel een bijzondere prestatie............

's Avonds gaan we lekker uit eten, er is hier weer een heel andere keuze dan in Hurghada, meer restaurants, de prijzen zijn trouwens ook wel stuk hoger, maar ja, het is vakantie nietwaar? We hebben er een sushi-restaurant gevonden en er was zelfs een restaurant met verse ganzenlever en een echte chinees/japans restaurant, echt dolletjes.

Sharm by night
Sushi, jammie!!!!!!!!

Vanavond is er divers night, met gratis barbeque en morgen alweer onze laatste nacht, wederom sushi dus ;-).

Wederom, never a dull day in Egypt